Αξιοποιώντας τα Facebook Insights - part 1

Τα social media στην εποχή των digital natives

 

Τα Νέα Μέσα, η δημοσιογραφία των πολιτών, ο κοινωνικός ιστός μοιάζουν να είναι η νέα μόδα. Όλοι μιλούν γι' αυτά. Για την δυναμική τους, τις δυνατότητες και τις προοπτικές τους. Από τις διαμαρτυρίες για το αποτέλεσμα των εκλογών στο Ιράν μέχρι την αλλαγή των καθεστώτων στη Μέση Ανατολή και το κίνημα των αγανακτισμένων. Νομοτελειακά λοιπόν τέθηκε και το ζήτημα της οικονομικής αξιοποίησης τους. Οι επιχειρήσεις αναζητούν πώς θα προβληθούν μέσα από αυτά. Αναρωτιούνται σε τι βαθμό μπορούν να αντικαταστήσουν, ή έστω να υποκαταστήσουν και να συμπληρώσουν, τα άλλα κανάλια επικοινωνίας. Προβληματίζονται αν έχει νόημα να επενδύσουν στα social media ή αν πρόκειται για μόδα ή χειρότερα φούσκα.

 

Social Media ConceptsBright Idea by zaldy icaonapo


Σε κάθε περίπτωση, εκείνο που με ενδιαφέρει να τονίσω μέσα από αυτό το ιστολόγιο είναι το εξής: Ότι η "εμπλοκή" μας με τα social media δεν είναι, δεν μπορεί να είναι, μία τελική κατάσταση. Αντιθέτως είναι μια συνεχής πορεία. Είναι απαραίτητο να κατανοήσουμε ότι κατά την ενασχόληση μας με αυτά δεν θα μπορέσουμε ποτέ να φτάσουμε σε μία κατάσταση στατικής ισορροπίας. Αντιθέτως το καλύτερο που θα μπορούσαμε να πετύχουμε είναι μια δυναμική ισορροπία.

Ένας τρόπος να το πετύχουμε αυτό είναι προσπαθώντας να απαντήσουμε στις συνεχείς προκλήσεις και μεταβολές που θα παρουσιάζονται. Ο δεύτερος, αν είμαστε πραγματικά κορυφαίοι σε αυτό που κάνουμε, είναι να προηγηθούμε των εξελίξεων.

Οι καλοί παίκτες στο χόκευ επί πάγου μπορούν να ακολουθήσουν το puck κλάσματα του δευτερολέπτου αφού αυτό αλλάξει θέση. Οι κορυφαίοι παίκτες, αντιθέτως, κατευθύνονται εκεί που πρόκειται να βρεθεί το puck την επόμενη στιγμή. Με άλλα λόγια αντί να ακολουθούν απλά, το περιμένουν.

Social Media Concepts

Καταρχάς οι ίδιοι οι παίκτες αλλάζουν συνεχώς μορφή, ιδιότητες και κατεύθυνση. Το σημερινό Facebook, για παράδειγμα, δεν είναι το ίδιο με το Facebook του 2005. Δεν είναι καν ίδιο με το περσινό Facebook (όποιο και αν είναι το έτος που διαβάζετε αυτό το post). Δεν αλλάζουν μόνο οι όροι χρήσης του ή το γραφικό του περιβάλλον. Αλλάζει ο ίδιος ο χαρακτήρας του και ο προσανατολισμός του. Γι' αυτό άλλωστε αναφέρθηκα σε δυναμική ισορροπία.

Το ίδιο ισχύει και για τους υπόλοιπους παίκτες. Αν το πέταγμα μιας πεταλούδας στον Αμαζόνιο μπορεί να προκαλέσει έναν τυφώνα στον Ειρηνικό, ας αναλογιστούμε τι θα μπορούσε να προκαλέσει το ποδοβολητό ενός ελέφαντα στην Κένυα.

Την στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές ακούγονται φήμες για εξαγορά του Twitter από το Facebook. Τι σημαίνει αυτό για την πορεία των social media; Τι αλλαγές θα φέρει;

Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, νέοι παίκτες εμφανίζονται στο προσκήνιο. Πώς θα μπορούσε να επηρεάσει το παιχνίδι κάθε νέα υπηρεσία που βγαίνει στην αγορά; Τι κενό θα μπορούσε να καλύψει; Πώς θα αλληλεπιδράσει με τους υπόλοιπους παίκτες. Τι θα αλλάξει στην ισορροπία δυνάμεων;

Στην προσπάθεια μας να συλλάβουμε το χάος, είναι απαραίτητο να δούμε τα πράγματα από απόσταση. Μόνο κοιτώντας το δάσος αντί για τα δέντρα έχουμε ελπίδες να κάνουμε σωστές εκτιμήσεις για την πορεία των social media. Αντί δηλαδή να μείνουμε στα τεχνικά τους χαρακτηριστικά, να εξετάσουμε τι ανάγκες καλύπτουν και ποιες όχι. Ποιες θα μπορούσαν να τις ικανοποιήσουν ακόμη καλύτερα και πώς. Αναγνωρίζοντας την ζήτηση, δίνουμε μορφή στην προσφορά.

Παράλληλα δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα social media σημαίνουν διαφορετικά πράγματα για διαφορετικούς ανθρώπους ή ομάδες. Άλλο είναι το πρίσμα μέσα από το οποίο βλέπει το Facebook ένας απλός χρήστης και άλλο μια εταιρεία, ένα κόμμα ή μια ΜΚΟ.

Ακόμη όμως και ανάμεσα στους απλούς χρήστες υπάρχουν τεράστιες διαφορές. Αν για έναν Αμερικανό έφηβο το Facebook είναι ένα μέσο για να βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με τους φίλους του, για τον 30άρη κάτοικο της Μέσης Ανατολής είναι το κανάλι μέσα από το οποίο θα οργανώσει τις προσπάθειες για πολιτικές αλλαγές στη χώρα του.

Στα πιο πάνω θα πρέπει να προσθέσουμε και τις αλλαγές στο ίδιο το πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούνται τα social media. Τι συνέπειες θα έχουν για τα social media οι εξελίξεις στους Η/Υ και τα κινητά τηλέφωνα; Τι σημαίνει η σταδιακή μετατροπή των smart phones σε φορητούς υπολογιστές με πλήρεις δυνατότητες;

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, αλλάζουμε και εμείς οι ίδιοι. Το κοινό. Ή για να δανειστώ την γνωστή φράση “the people formerly known as the audience”. Social Media ConceptsΟ digital native, ο άνθρωπος που μεγάλωσε έχοντας, μέσω του φορητού ή του κινητού του, 24ωρη πρόσβαση στο Google, τη Wikipedia και στους φίλους του μέσω Facebook, δεν βλέπει τον κόσμο με τα ίδια μάτια με κάποιον που ενηλικιώθηκε την δεκαετία του '90. Δεν ζει απλώς σε ένα άλλο σύμπαν απ' ό,τι ζούσε κάποιος συνομήλικος τους δέκα χρόνια πριν. Το ερμηνεύει και διαφορετικά. Έχει άλλες ανάγκες και άλλες προτεραιότητες. Αν για εμάς το e-mail είναι ένα ταχύτατο μέσο επικοινωνίας, για την γενιά του Facebook είναι τόσο αργό ώστε τα μέλη της να μην το χρησιμοποιούν σχεδόν καθόλου.


Όταν ο Ηράκλειτος έλεγε ότι δεν μπορείς να μπεις δύο φορές στο ίδιο ποτάμι, αναφερόταν στην αέναη αλλαγή του ποταμού. Στο ρεύμα που θα έχει μετακινήσει ένα κόκκο άμμου ή έναν βράχο αλλάζοντας τον ποταμό σε κάτι διαφορετικό.

Σήμερα δεν μπορείς να μπεις δυο φορές στο ίδιο ποτάμι γιατί εκτός από τον ποταμό, έχεις αλλάξει κι εσύ ο ίδιος. Άρα στο ποτάμι δεν θα μπεις “εσύ”, ο παλιός σου εαυτός, αλλά κάποιος άλλος. Ένας πιο υποψιασμένος, πιο αφυπνισμένος και κυρίως πιο απαιτητικός “εσύ”.

Πιστεύω λοιπόν ότι βέβαιες απαντήσεις σε ερωτήματα σχετικά με την πορεία των social media είναι αδύνατες. Ας μην απογοητευόμαστε όμως. Ακόμη και αν δεν μπορούμε να κάνουμε προβλέψεις, μπορούμε πάντοτε να κάνουμε εκτιμήσεις και να εξετάζουμε εναλλακτικά σενάρια. Ακόμη και αν δεν μπορούμε να υπολογίσουμε με ακρίβεια που θα βρεθεί το puck, μπορούμε να αξιολογήσουμε κάποιες δυνατές θέσεις ως λιγότερο ή περισσότερο πιθανές. Και να προετοιμαστούμε αναλόγως.

Σε κάθε περίπτωση, το μυστικό είναι να εγκαταλείψουμε μια θεώρηση του κόσμου του τύπου "εμείς ΚΑΙ τα social media". Αντιθέτως πρέπει να αρχίσουμε να αντιλαμβανόμαστε εαυτούς(entities) - όποιοι και αν είμαστε εμείς: άτομα, εταιρείες, ΜΚΟ κλπ. - ως οργανικά στοιχεία (ένα από τα πολλά) των social media. Να προσπαθήσουμε να λειτουργήσουμε σαν κύτταρα ενός οργανισμού που συναποτελείται τόσο από το ίδιο το μέσο όσο και από εμάς. Και αντί να βάλουμε την βάρκα μας πάνω στον ποταμό και να τον αφήσουμε να μας κατευθύνει, να γίνουμε ένα με αυτόν συμμετέχοντας στην διαμόρφωση της πορείας του. Αυτή είναι άλλωστε και η μεγάλη πρόκληση. Αντί να ακολουθούμε ή έστω να περιμένουμε το puck, να συνδιαμορφώσουμε την τροχιά που θα διαγράψει.

Κατεβάστε αυτό το κείμενο σε μορφή .pdf (211.1K)


Creative Commons License ask2use.com: Υποχρεωτική η πλήρης αντιγραφή του κειμένου ask2use.com: Δεν είναι απαραίτητη η άδεια
ask2use.com: Επιτρέπεται η κερδοσκοπική χρήση ask2use.com: Δεν είναι απαραίτητη η πληρωμή ask2use.com: Υποχρεωτική η αναφορά πηγής

Τα κείμενα αυτού του blog χορηγούνται με άδεια Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Ελλάδα. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε όλα τα κείμενα του blog οπουδήποτε επιθυμείτε και με οποιοδήποτε τρόπο ακόμη και για εμπορική χρήση χωρίς προηγούμενη άδεια και χωρίς την υποχρέωση καταβολής δικαιωμάτων με την προϋπόθεση ότι θα είναι σαφής η αναφορά της πηγής και ότι το κείμενο θα παραμείνει ακέραιο, χωρίς καμία προσθήκη, αλλαγή ή συντόμευση συμπεριλαμβανόμενης αυτής εδώ της σημείωσης.


Comments

The comments to this entry are closed.