Όλοι οι καλοί χωράνε; Όχι στα social media
The Wetpaint/Altimeter Group ENGAGEMENTdb Report - 2009

Είναι το social media goldrush το νέο .com bubble;

 

Είναι αλήθεια ότι υπάρχει ένα τρελό goldrush στα social media και κατά συνέπεια στο social media marketing. Αρκεί να δούμε την αξία του Facebook και την πρόσφατη IPO (initial public offering) μετοχών του LinkedIn στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης για να καταλάβουμε ότι οι προοπτικές που ανοίγονται είναι τεράστιες. Πράγμα όμως που κάνει πολλούς να αναρωτιούνται μήπως είναι κάτι αντίστοιχο με το .com bubble. Μήπως πρόκειται απλώς για ένα, εξαιρετικά υπερτιμημένο, 'καινούργιο κοσκινάκι';

Χωρίς να είμαι κατηγορηματικός, πιστεύω πως όχι.

Καταρχάς δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η παγκόσμια οικονομία βρίσκεται σε ύφεση. Κάθε κίνηση που κάνει μια εταιρεία είναι πολύ προσεκτική. Δεν είναι τυχαίο ότι συζητάμε ξανά και ξανά για το ROI της παρουσίας μας στα social media. Οι προϋπολογισμοί είναι σφιχτοί και αυτό που μας λένε συνεχώς όλοι είναι show me the money. Όχι ότι δεν γίνονται λάθη. Αλλά τα βήματα όπως είπαμε είναι μετρημένα και προσεκτικά. Ακόμα και αν το μάρκετινγκ στα social media αποδειχτεί μια φούσκα που θα σκάσει, τα θύματα θα είναι ελάχιστα. Όλοι οι υπόλοιποι, ούτε γρατζουνιά δεν θα πάθουν.social media bubbleΑκριβώς επειδή οι αναμνήσεις από την προηγούμενη φούσκα είναι νωπές, όσοι συμμετέχουν σε αυτά είναι πολύ πιο επιφυλακτικοί. Η σχετικά πρόσφατη οδυνηρή εμπειρία έχει κάνει τους επενδυτές καχύποπτους. Πιο πιθανό είναι να χαθούν ευκαιρίες για κέρδη παρά να διατεθούν χρήματα σε project που δεν έχουν προοπτική.

Επιπλέον, σήμερα έχουμε πολύ μεγαλύτερη τεχνογνωσία αλλά και δυνατότητες σε ό,τι αφορά το Internet απ' ό,τι πριν δέκα χρόνια. Αν και είναι βέβαιο ότι δεν θα αξιοποιηθούν ούτε όλες αυτές οι δυνατότητες ούτε όλες οι ευκαιρίες – θυμάται κανείς το wap; - πολλές από αυτές θα ενσωματωθούν στα social media και θα τα βελτιώσουν ακόμη περισσότερο.

Ας μην ξεχνάμε εξάλλου ότι το μάρκετινγκ στα social media δεν χρειάζεται τεράστιες επενδύσεις. Περισσότερο κατανόηση του αντικειμένου, ευρηματικότητα, χρήση σωστών εργαλείων και ενδεχομένως κάποιο επιπλέον προσωπικό για συντονισμό προσπαθειών ή/και λάντζα.

Οι δεινόσαυροι (λέγε με κ. Γενικέ σε παρακαλώ) εξακολουθούν να μην καταλαβαίνουν περί τίνος πρόκειται. Συνεπώς στις περισσότερες περιπτώσεις κινούμαστε σταθερά αλλά ΑΡΓΑ. Όπως τόνισα και πιο πάνω, πιο πιθανό είναι να χαθούν ευκαιρίες παρά να πεταχτούν χρήματα.

Τα social media δεν είναι κάτι νέο για την ανθρωπότητα όπως ήταν το Internet. Είναι η ψηφιακή εκδοχή/εξέλιξη των κοινωνικών δικτύων που πάντοτε υπήρχαν και του word of mouth. Απλώς εκεί που ένας δυσαρεστημένος πελάτης θα μετέφερε την δυσαρέσκεια του σε 9 φίλους του, τώρα μπορεί να ενημερώσει όλη την υφήλιο. Π.χ. σύμφωνα με τον Chris Ayres των Times Online, η αρνητική δημοσιότητα που δημιουργήθηκε από το United Breaks Guitars, έκανε την μετοχή της United Airlines να χάσει το 10% της αξίας της. Το γεγονός αυτό κόστισε στους μετόχους της περίπου 180 εκατ. δολάρια! 

social media bubble

Ακριβώς για τον προηγούμενο λόγο, το μάρκετινγκ στα social media ΑΠΟΔΙΔΕΙ. Αρκεί να ξέρουμε να το κάνουμε σωστά, να το εντάξουμε στο ήδη υπάρχον πλάνο μαρκετινγκ που έχουμε και να επενδύσουμε σε αυτό χωρίς όμως επένδυση να σημαίνει και αλόγιστη σπατάλη. Εξάλλου, ακόμη και αν δεν γνωρίζουμε όσα θα θέλαμε για τα social media, γνωρίζουμε αρκετά για το μαρκετινγκ. Οι επιχειρήσεις λοιπόν έχουν ένα καλό σημείο αφετηρίας όταν αποφασίζουν να ασχοληθούν με αυτό. 

Σε αντίθεση με το .com bubble, πριν από το οποίο παρατηρήθηκε ένας απίστευτος οργασμός καινοτομίας αλλά και μια πλήρης αναρχία στον κλάδο, τα social media έχουν ήδη ένα πολύ μεγάλο βαθμό ωριμότητας. Μπορεί κάνοντας μια αναζήτηση στο Google να βρείτε 1000 διαφορετικούς oρισμούς για τα social media αλλά στην πραγματικότητα social media για έναν μαρκετίστα σημαίνει Facebook και Twitter (ούτε καν LinkedIn). Άντε αν είναι λίγο πιο ψαγμένος και blogging.

Ακριβώς όπως όταν μιλάμε για SEO (search engine optimization) αναφερόμαστε αποκλειστικά στο Google και ας υπάρχουν αμέτρητες μηχανές αναζήτησης. Ή όπως όταν μιλάμε για λειτουργικό σύστημα αναφερόμαστε στα Windows και ας υπάρχουν και άλλα πολύ καλύτερα από αυτό (Ubuntu). 

Φυσικά και το ίδιο το Facebook εξελίσσεται και μεταλλάσσεται. Αλλά το πλαίσιο στο οποίο κινούμαστε έχει ήδη διαμορφωθεί σε αντίθεση με τα τέλη του '90 που ήταν τελείως ρευστό. Αν υποθέσουμε ότι υπήρχε δηλαδή. Ακόμη και αν δεν έχουμε GPS λοιπόν, έχουμε έναν σχετικά καλό χάρτη ή τουλάχιστον μια πυξίδα. Δεν βαδίζουμε στα τυφλά. Ό,τι λάθος και αν κάνουμε, που θα κάνουμε δεν τίθεται θέμα, δεν θα είναι ολέθριο. Ενδεχομένως να μην είναι καν δαπανηρό.

Κατεβάστε αυτό το κείμενο σε μορφή .pdf (178.8K)


Creative Commons License ask2use.com: Υποχρεωτική η πλήρης αντιγραφή του κειμένου ask2use.com: Δεν είναι απαραίτητη η άδεια
ask2use.com: Επιτρέπεται η κερδοσκοπική χρήση ask2use.com: Δεν είναι απαραίτητη η πληρωμή ask2use.com: Υποχρεωτική η αναφορά πηγής

Τα κείμενα αυτού του blog χορηγούνται με άδεια Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Ελλάδα. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε όλα τα κείμενα του blog οπουδήποτε επιθυμείτε και με οποιοδήποτε τρόπο ακόμη και για εμπορική χρήση χωρίς προηγούμενη άδεια και χωρίς την υποχρέωση καταβολής δικαιωμάτων με την προϋπόθεση ότι θα είναι σαφής η αναφορά της πηγής και ότι το κείμενο θα παραμείνει ακέραιο, χωρίς καμία προσθήκη, αλλαγή ή συντόμευση συμπεριλαμβανόμενης αυτής εδώ της σημείωσης.


Comments

The comments to this entry are closed.