Τι σκέφτεται ένας χρήστης όταν μας κάνει 'Like'; - part 3
Τα social media δεν είναι για όλους

Το Facebook είναι ελβετικός σουγιάς των social media

 

Για τον επεκτατισμό του Facebook έχω ξαναγράψει. Θεωρώ ότι το κουμπί 'Μου αρέσει' ή η δυνατότητα σχολιασμό σε blog είναι τα πλέον χαρακτηριστικά παραδείγματα. Στα προηγούμενα post μου ασχολήθηκα κυρίως με τους στόχους αυτών των ιμπεριαλιστικών τάσεων και τις εξελίξεις που ενδεχομένως να φέρουν. Σήμερα θα ήθελα να μείνω λίγο στα δομικά στοιχεία αυτής της πορείας. Τι ακριβώς είναι αυτά και τι νέο φέρνουν στον καμβά των social media.

Αν το σκεφτούμε λίγο, θα συνειδητοποιήσουμε ότι προσθήκες όπως τα κουμπιά ή τα σχόλια σε οποιοδήποτε site αποτελούν την υιοθέτηση από πλευράς Facebook, λειτουργιών/χαρακτηριστικών των social media τα οποία δεν είχε κατά την πρώτη του φάση. 

Αν θυμάστε, το Facebook στο πρώτο στάδιο της ανάπτυξης του συγκέντρωσε κάτω από την ίδια στέγη όσα χαρακτηριστικά είχαν τα forum, το chat, τα newsgroup κλπ. Μόνο αφού τα ενσωμάτωσε σε απόλυτο βαθμό έκανε το επόμενο βήμα.

Τότε είναι που αρχίζει να υποκαθιστά τις κριτικές προϊόντων και site όπως το del.icio.us ή το digg. Γι' αυτό και στον τίτλο του post το παρομοίασα με ένα είδος ελβετικού σουγιά: μπορεί να χρησιμοποιηθεί παντού αλλά δεν είναι τίποτε συγκεκριμένο.

Swiss Army Knife Facebookimage by Petr Kratochvil

Αλήθεια, έχετε σκεφτεί πια καινοτομία έχει φέρει το FB στο Διαδίκτυο από τότε που ξεκίνησε την λειτουργία του. Με εξαίρεση το News Feed τι πραγματικά νέο έχει παρουσιάσει; Νομίζω πώς σχεδόν τίποτε. Αν και κατακερματισμένες, όλες οι λειτουργίες του υπήρχαν από πολύ νωρίτερα. Κριτικές προϊόντων, υπηρεσίες blog, disqus, forums, newsgroups, msn messenger, Flickr, Youtube... Τα πάντα! Ακόμη και το status update που έχει, από το Twitter προέρχεται.

Όπως πολύ σωστά έχει επισημανθεί, το Facebook είναι περισσότερο μια σύνθετη πλατφόρμα επικοινωνίας παρά ένα κοινωνικό δίκτυο. Το κατανοούμε πολύ καλύτερα αν το δούμε όχι σαν ένα σύνολο ανθρώπων που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους αλλά σαν μια συλλογή εργαλείων που επιτρέπουν σε κάθε άτομο να επικοινωνεί με τον κύκλο του. Τον ήδη υπάρχοντα κοινωνικό κύκλο του. Εξάλλου ελάχιστοι χρησιμοποιούν το Facebook ως μέσο νέων γνωριμιών. Η κύρια λειτουργία του είναι να μας κρατά σε επαφή με τα άτομα που ήδη γνωρίζουμε.

Παρόλα αυτά και μόνο το γεγονός ότι πέτυχε να συγκεντρώσει όλες τις κοινωνικές εκφάνσεις του Internet σε ένα σημείο είναι από μόνο του μια καινοτομία. Με άλλα λόγια ένα μαχαίρι, ένα ανοιχτήρι και ένα κατσαβίδι δεν είναι νέα εργαλεία. Υπήρχαν πάντοτε. Ένα αντικείμενο όμως που είναι ταυτόχρονα και μαχαίρι και ανοιχτήρι και κατσαβίδι είναι ένα νέο εργαλείο. Και μάλιστα αναντικατάστατο!

Και το δυνατό του σημείο είναι τελικά αυτό. Ότι ως σύνολο καταλήγει να είναι κάτι πολύ μεγαλύτερο και σημαντικότερο από το απλό άθροισμα των επιμέρους στοιχείων που το αποτελούν.

Κατεβάστε αυτό το κείμενο σε μορφή .pdf (155.2K)


Creative Commons License ask2use.com: Υποχρεωτική η πλήρης αντιγραφή του κειμένου ask2use.com: Δεν είναι απαραίτητη η άδεια
ask2use.com: Επιτρέπεται η κερδοσκοπική χρήση ask2use.com: Δεν είναι απαραίτητη η πληρωμή ask2use.com: Υποχρεωτική η αναφορά πηγής

Τα κείμενα αυτού του blog χορηγούνται με άδεια Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Ελλάδα. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε όλα τα κείμενα του blog οπουδήποτε επιθυμείτε και με οποιοδήποτε τρόπο ακόμη και για εμπορική χρήση χωρίς προηγούμενη άδεια και χωρίς την υποχρέωση καταβολής δικαιωμάτων με την προϋπόθεση ότι θα είναι σαφής η αναφορά της πηγής και ότι το κείμενο θα παραμείνει ακέραιο, χωρίς καμία προσθήκη, αλλαγή ή συντόμευση συμπεριλαμβανόμενης αυτής εδώ της σημείωσης.


Comments

The comments to this entry are closed.